Pod sněhem - Petra Soukupová

čtvrtek 23. dubna 2015

Sedíme u stolu, každá má svoje místo, který se nikdy nemění, Olina je v čele a po jedný straně nejdřív Týna a pak já (po druhý straně je mamčino místo, pak táta, druhý čelo je volný anebo tam sedí babička, když přijde). 
A to je celá rodina. Akorát holky už trochu vyrostly. Olina má syna a kariéru. Blanka má Libora, tři děti, dva psy a auto, které to všechno pobere. Kristýna má mládí, ženatého milence a svobodu. Máma s tátou zůstali v chalupě sami, ale dneska to bude jinak. Všichni totiž přijedou oslavit tátovy narozeniny. Kulaté. Bude to velké.


Pod sněhem je příběh jednoho zimního dne, ve kterém se tři sestry, jejich děti a pes vydávají za rodiči. Do auta se kromě nich vměstnávají taky jejich vlastní i vzájemná nedorozumění. Sesterská láska nemá hranice. Sesterská kritika nemá zábrany. Během jednodenního roadtripu to v autě pěkně vře. Vybublávají minulé křivdy, současné nesnáze a sdílená neutěšenost života. A to holky ještě nedojely do cíle.

Soukupovou čtu ráda. Z předchozích knížek jsem byla přesvědčená, že umí bezvadně vystihnout dětskou psychiku. Pod sněhem ale skvěle vystihuje taky tu ženskou. Sestry, jejich dcery a jejich matka. Všechny dostávají prostor k vyjádření svých pocitů a postojů. K sobě samým, k sobě navzájem. V postavách jsem viděla sebe, svou rodinu, své známé. Všechny ty rodinné situace, které se probírají dennodenně v každé kavárně a vinárně na světě. Nebo naopak zůstávají nevyřčené v tichém utrpení a výčitce. I když mi někdy při čtení bylo úzko, tak jsem nemohla přestat číst. Tak čtěte taky! A všimněte si té obálky! Je prostě nádherná. 

Kniha je o:
autě, kočkách, jídle, sestrách, tabletu, vztazích, emailech, sněhu, matkách, běžkách a půllitru.

Čtěte, když:
  • máte sestry, 
  • máte děti,
  • máte rodiče.
Nečtěte, když:
  • vám dělají potíže nejasné přechody mezi mluvčími,
  • máte strach, že se v knize poznáte,
  • vás nezajímá ženský pohled na věc.
Příbuzné knihy:
Hodnocení:
Jestli v knížce sněží a dneska svítí slunce, tak tuhle knihu hodnotím jako klid před bouří.

4 komentáře:

  1. Od Soukupové jsem četla jen Zmizet, k ničemu dalšímu jsem se nedostala, ale souhlasím - je to úžasná spisovatelka. Výborně vystihuje psychiku postav, jsou tak živoucí! Určitě si tuhle knížku taky přečtu, zní hodně dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zmizet se mi taky líbilo, ale Pod sněhem mě něčím doslova odrovnalo. Pokud se ti Soukupová osvědčí, tak zkus určitě i K moři.

      Vymazat
  2. Už od vydání této knihy se chystám jim koupit, četla jsem zatím všechny knihy od Soukupové, tedy ne tu pro děti, takže předpokládám, že i z Pod sněhem budu nadšená

    OdpovědětVymazat

Proudly designed by | mlekoshi Playground |