The Flamethrowers - Rachel Kushner

čtvrtek 22. ledna 2015

People who are harder to love pose a challenge, and the challenge makes them easier to love. You´re driven to love them. People who want their love easy don´t realy want love.
Reno je mladá holka. Umělkyně, která jezdí na motorkách. Přestěhuje se do New Yorku, kde nikoho nezná. Brzo se ale dostane mezi místní bohémskou komunitu. Jsou sedmdesátá léta. Seznámí se s párem, co bydlí v bytě Marka Rothka. Zamiluje se do chlapa, který se k ní vlastně hodí. Je umělec a zprostředkuje jí kontakty. Je z rodiny, která v Itálii vyrábí motorky a zprostředkuje jí Moto Valera. Ale lásku, tu už jí asi nezprostředkuje.

The Flamethrowers je kniha, která pro mě bude vždycky mít zvláštní význam. Asi jsem ji potkala ve správný čas a na správném místě. V hostelu v Santiagu v době otevřené mysli a volných myšlenek. Nestihla jsem ji tam dočíst, ale věděla jsem, že musím a tak byla objednávka z Amazonu na cestě. Kniha ještě česky nevyšla. Doufám, že se tak stane co nejdřív. V New York Times knihu zařadili mezi svých 10 nejlepších knih za rok 2013. Tuhle knihu doporučuje Oprah, což znamená, že v Americe se z ní můžou automaticky zbláznit. Na druhou stranu, tohle není kniha pro každého.


Rachel Kushner šetří příběhem, ale není skoupá na popisy. Ale ne ledajaké popisy. Kombinuje syrovost a trefnost s poetikou a lehkostí. Každé prostředí ukazuje s tak přesvědčivou atmosférou, že byste přísahali, že jste tam byli taky. Celý román je vlastně takový road trip s hlavní hrdinkou, která je ostatním nepřístupná a všechno kolem sleduje a hltá s nesmírnou zvědavostí a samozřejmostí. V životě Reno se věci prostě stávají. A vy máte to štěstí, že u toho všeho můžete být.

Tato kniha je o:
motorkách, Itálii, klobouku, bazénu, focení, servírce, pneumatikách, stávce, soli, švábech a umění.

Čtěte, když:

  • chcete nasát atmosféru uměleckých kruhů,
  • vám chybí New York,
  • se chcete kochat tím, jak život plyne.

Nečtěte, když:

  • máte tak akorát dost arogantních a domýšlivých lidí,
  • potřebujete akci a dějové zvraty,
  • nebaví vás motorky, bohémské tlachání ani italské stávky. 
Příbuzné knihy:


Hodnocení:
Jestli Reno jezdí na Moto Valera a já jenom na kole, tak tuhle knihu hodnotím jako Vespu. 

2 komentáře:

  1. Mrkla jsem se na tu knížku na GoodReads, kde má poměrně dost rozporuplné hodnocení. Ale podle tvého názoru na ni mě zaujala, působí to na mě jako něco, co by se mi patrně mohlo líbit, takže se na ni pokusím podívat. Jen tedy těžko říct kdy, vzhledem k tomu, jak málo času mám, ale jak moc knih si plánuji přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Kristie. Ona to fakt asi není knížka pro každého, ale mě se trefila do nálady i do vkusu.

      U nás se o The Flamethrowers vůbec neví, tak jsem chtěla přiblížit i trochu něco jiného. Jsem ráda, že tě to zaujalo ;)

      Vymazat

Proudly designed by | mlekoshi Playground |